Ik schrijf dit stukje omdat ik onlangs met mijn neus in de feiten ben gedrukt met betrekking tot voedselverspilling. De mensen die mij goed kennen weten dat voedselverspilling een probleem is waar ik heel erg mee bezig ben en het een onderwerp is waar ik vaak over begin in gezelschap.
Met Uitval Voedsel Weer Op Weg zijn wij bezig met voedselverspilling tegen te gaan binnen de keten. Dit doen wij door uitval producten uit supermarkten te verzamelen en een tweede leven te geven door het te gebruiken voor de catering van congressen en bijeenkomsten.
Afgelopen September hebben wij dit gerealiseerd op een bijeenkomst van regio food valley over circulariteit en food. Wij zijn in contact gekomen met een Jumbo dicht gelegen bij de locatie van de bijeenkomst die graag mee wilde werken aan ons initiatief.
We hebben afgesproken om op de dag van de bijeenkomst zelf langs te komen om de uitvalproducten op te halen en die vervolgens naar de cateraar van de bijeenkomst te brengen. Eenmaal gearriveerd bij de Jumbo stonden er een aantal kratten klaar met verschillende producten waaronder veel groente.
Ik ging naar de Jumbo toe met het idee dat er misschien één krat zou zijn wat wij mee zouden kunnen nemen maar het bleek veel meer. In de kratten die klaar stonden zaten grote aantallen vis, kant en klare maaltijden en heel veel soorten groenten en fruit.
Tijdens het ophalen raakte wij in gesprek met de groenteboer die ons iets vertelde wat ik vrij schrokkend vond. Hij vertelde dat er naast de houdbaarheidsdatum die wij op een verpakking zien van producten in de supermarkt er ook verkoopcodes op staan waaraan de supermarkt zich moet houden. Deze verkoopcodes zijn gebaseerd op uiterlijke kenmerken van een product, bijvoorbeeld verkleuringen. Deze codes geven aan wanneer een product ongeveer niet meer mooi genoeg is en is dus niet accuraat. Hierdoor kan het zijn dat een bepaald product dat nog prima houdbaar en consumeerbaar is weggegooid wordt. Het is hierbij ook belangrijk om te beseffen dat elke supermarkt op deze manier werkt om kwaliteit te garanderen aan de klanten.
De echte realisatie kwam bij mij bij het besef dat wat wij meekregen de producten van één dag waren van één specifieke supermarkt en dat dit dus elke dag van de week bij alle supermarkten in Nederland, Europa of de wereld gebeurt. Er worden gigantische hoeveelheden weg gegooid en we moeten bij elke stap in de productieketen hier wat aan doen!
Tim Wierks